Bara massa vröl

Här pratas det hårdrock! Högt och lågt, vitt och brett. Oftast med kärlek, alltid med känsla!

"Hunter Gatherer"

Kategori: hårdrock, recension, skivsläpp, tips

Avatar släppte idag sitt väldigt efterlängtade album "Hunter Gatherer" och när Avatar gör nånting nytt så gör de ju knappast nånting halvhjärtat. Alls. Så jag vet inte riktigt om vi bara kan kalla detta för ny musik, utan de gick mer rakt på musikalisk magi upphöjt till oändligheten gånger fjorton...eller nåt!
 
RECENSION
 
Avatar - "Hunter Gatherer"
 
 
 
Jag föll stenhårt för det här Göteborgsbandet på Sabaton Open Air 2017, och hade faktiskt innan dess aldrig ens hört dem. Men ett band av deras kaliber går liksom inte att vara likgiltig inför. De är supertighta som band, håller extremt hög kvalité på sin musik och är dessutom väldigt måna om sina fans. Man dras alltså väldigt lätt in i deras värld. Och Avatar är ett av de där fantastiska band som inför varje skiva ändrar på hela det visuella konceptet, vad gäller stil och scenshow, utan att för den skull tappa bort sitt sound även om de gör stora musikaliska utsvävningar mellan varven. Förra skivan "Avatar Country" (2018) var just en sån utsvävning där låtarna inte alls var lika hårda och vassa, men nu med "Hunter Gatherer" har de i mitt tycke klivit rakt tillbaka in i det som är kärnan av Avatar.
 
Tre ganska täta singlar har de släppt nu inför albumet; "Silence in the Age of Apes", "God of Sick Dreams" och "Colossus", vilka visade väldigt tydligt på att det här skulle bli ett riktigt hårt metal-album, och den totala leveransen här ÄR ett faktum! Det hörs att det är Avatar, inte bara på Johannes väldigt speciella röst, utan musikaliskt så har de verkligen satt sitt eget signum. Och jag gillar så mycket att det på vissa ställen, som i tex "Wormhole" nästan låter som att de plockat upp en äldre låt, "For the Swarm" i det här fallet, och bara byggt vidare på den till en nyare och modernare version.
 
 Pressbild
 
Tre genomlyssningar har det hunnit bli, och jag har verkligen gått igenom hela känslospektrat under tiden. Ren lycka och totalt blown away i "A Secret Door" (min absoluta favorit på skivan för övrigt) som börjar i en lugn vissling och via lite rockig feeling sen bara exploderar i ett musikaliskt inferno, kraftfullt ös och röj (förlåt grannar) i "Scream Until You Wake", till den lugnare "Gun" där Johannes mörka röst, som bara ackompanjeras av piano och lite stråkar, tar sig rakt in i mitt hjärta och får mig att bli stående med tårarna rinnande.
 
Musik är magiskt och Avatar är med sina texter och tempoväxlingar särdeles magiska på att nå in i mig och återigen påminna mig om varför de är mitt "go to"-band när jag behöver lyfta mig själv som mest. 
 
Jag vill säga att det här är en stenhård metal-platta, men det finns så mycket känsla och tanke inbäddat i de här 10 låtarna att det inte riktigt räcker till med "bara" det. Det är ilska, glädje, kärlek och en jävla massa liv! Tack Avatar för att ni fortsätter på eran väg och ALDRIG NÅGONSIN gör mig besviken!!
 
 
Ta en lyssning vetja! Och kommentera gärna vad NI tycker!
 
Ha det bäst hörrni och rock on!
 
Kommentera inlägget här: