Bara massa vröl

Här pratas det hårdrock! Högt och lågt, vitt och brett. Oftast med kärlek, alltid med känsla!

Dags igen för LÝSIS!

Kategori: female fronted, hårdrock, recension, tips

Överskriften syftar inte bara på att jag skriver om detta fantastiska band igen, utan att de går och GÖR det igen! Musikalisk magi, alltså! Och på fredag släpps den!
 
RECENSION
 
LÝSIS - "Different Shades of Pain"
 
Jag föll ju stenhårt för LÝSIS när jag först hörde dem, och tänkte för mig själv när den här låten ramlade in för förhandslyssning att "vad säger jag nu om den bara är skit??!". Men det var en helt obefogad oro, för leveransen är ett faktum!
 
En snabb ihopskrivning av "Different Shades of Pain" skulle kunna vara "Ett ilsket vrål med en fantastiskt fin melodi", men den är så mycket större, och så mycket bättre än bara det! Jag hävdar BESTÄMT att det här är något av det absolut bästa som (snart) finns att lyssna på inom svensk musik just nu!
 
 
 
Visst, det är inte main stream och nåt som alla lyssnar på, det är ändå Death Metal. Men alla BORDE lyssna! För hela produktionen i den här låten är så fruktansvärt bra, och det håller så extremt hög klass. I sammanhanget får vi först ett lågmält intro innan det brakar lös helt, men sen igen så briljerar Isabell Hag med sin vassa growl. Och gitarrsolot i denna låt, med trummor som bara matar på i bakgrunden...det är så mäktigt!
 
Texten är även den en grymt sann käftsmäll om hur vi idag säljer oss för en "like" och att egenvärdet är mindre viktigt än att passa in i den påhittade sociala medie-värld vi lever i. Tänkvärt budskap!
 
LÝSIS fortsätter alltså leverera hård och snabb perfektion, och om jag tyckte att de lät hungriga på EP:n, så följer de upp det nu med att visa att de på riktigt gett sig in i den här branchen för att ta sin självklara plats.
 
Fredag den 3 juli släpps alltså "Different Shades of Pain", och tro mig,
den här vill ni inte missa!
 
Ha det bäst hörrni och rock on!
 
 
 
Kommentera inlägget här: